Megmutatjuk, hogy hol és mennyiért kaphatod meg a keresett könyvet.

Gondolatok

Pascal főműve, a Gondolatok a Könyvek könyve, a Biblia után az első sorba állítható, ama legnagyobb alkotások táborába, melyeket a szophoklészek, platónok, danték, rembrandtok hoztak létre, melyeket a legegyszerűbb ember is megérthet, de a legműveltebbnek is hasznára válik, ha időről időre visszatér hozzájuk.

Mutasd tovább

Legközelebbi ingyenes személyes átvételi pont
1 ajánlat
konyvlabirintus
1 000 Ft
tovább a boltba

Részletek a könyvből


sza

...Nem olyan lesüllyedés, amely képtelenné tesz bennunket a jóra, sem
olyan életszentség, amely ment minden buntol

53m

Egyszer valaki azt mondta nekem, hogy a gyontatoszékbol kilépve nagy
orom és bizalom arad el benne. Egy masik meg azt, hogy ot tovabbra is
gyotri a félelem. Én ekkor azt gondoltam, hogy e két emberbol lehetne
egy jot gyurni, mert mindegyiknek van egy hibája, az, hogy nem érzi
amit a masik. Ugyanez gyakorta megesik más téren is.

531.

Aki ismeri ura szándékát, nagyobb buntetést kap, mert e tudasa
folytan tobbre lenne képes. oui justus ést, justificétur adhuc,[36
igaz voltának erejénél fogva. Attol kérik számon a legtobbet, aki a
legtobbet kapta, mert a támogatás miatt tobbre képes

532.

A Szentiras gondoskodott rola, hogy minden helyzetre legyenek
vigasztalo és félelmet ébreszto szavai.

A természet, ugy latszik, ugyanezt tette a két —— fizikai és erkolcsi
—— végtelennél: mert mindig lesz font és lent, mindig talalunk
talpraesettébbeket és ugyefogyottabbakat, nalunk magasabbákat és
nyomorultabbakat, és ettol kevélységunk alábbhagy, alacsonysagunk
érzete pedig feloldódik

533.

Comminutum cor[37] (Szent Pál), ime ez a keresztényi jellem. Albe
vousa nommé, je ne vous connais plus[38] (Corneille), ime az embertelen
jellém. Az emberi jellem ennek az ellenkezoje.

534.

Csak kétféle ember van: az igazak, akik bunosnek, s a tobbi, a

bunosok, akik igaznak hiszik magukat.
535.

Nagy hálával tartozunk azoknak, akik figyelmeztetnek bennunket
hibáinkra, mert megszégyenitenék bennunket; értésünkre adjak, hogy
magunkra vontuk embertarsaink megvetését, bar azt nem akadályozzák meg,
hogy a jovoben is ne váljunk megvetés targyavá, hiszen van jocskan más
hibánk is, amellyel erre rászolgalunk. De egyengetik egy hibánk
helyrehozasának és a tőle valo megszabadulasnak az útját.

53d

Az ember ugy van megalkotva, hogy ha sokat ismétlik elotte, végul
elhiszi, hogy ostoba; sot, ha sokat mondogatja magaban, o maga is el
tudja hitetni onmagaval. Mert az ember egyedul is szokott magaval
beszélgetni, s ezért fontos, hogy ezt a beszélgetést jol lrányítsa:
Corrumpunt mores honos colloguia práva.[39] Hacsak lehet, hallgassunk
és csupán lsténnel foglalkozzunk, mert orola tudjuk, hogy o az igazsag;
igy aztán ezt is elhitetjuk magunkkal.

537.

Külónos valami a kereszténység. Azt parancsolja az embernek, ismerje
el hitvanyságat, sot utalatossagat, de ugyanakkor megparancsolja neki
hogy igyekezzék lsténhez hasonlatossá lenni. Ha nem ellensúlyozná az
egyik a masikat, e felemeltétése szornyen felfuvalkodotta, e
lealacsonyitasa iszonyatosan alávalová tenné.

538.

Míly kevés gog elég hozzá, hogy egy keresztény lsténnek higgye, és
mily kevés undor, hogy a fold férgeihez hasonlitsa magat

Szépséges módja az élet és a halál, a jó és a rossz elfogadásának

533

Mi kulonbség van engedelmesség tekintetében a katona és a karthauzi
szerzetes kozott? Egyformán engedelmeskednek és fuggenek, egyforman
gyotrelmes gyakorlatokat végezve. Csakhogy a katona mindig azt reméli
hogy egyszer majd ur lesz, bar ez sohasem kovetkezik be, mert még a
hadvezérek, sot a fejedelmek is mindenkor szolgák, függö helyzetben
vannak; ám o mégis mindig remél, és mindig azon igyekszik, hogy végre o
legyen az ur; ezzel szemben a karthauzi szerzetes arra tesz fogadalmat,
hogy orok fuggésben fog élni. így tehát nem az orokos szolgaságban
kulonboznek egymastol, amely mindvégig osztályrészuk, hanem abban, hogy
az egyik mindig reménykedik, a masik meg sohasem.

54m

A keresztények ama reménye, hogy egykor végtelen boldogságban lesz
részük, éppúgy tartalmaz valosagos oromot, mint félelmet; nem azonos
ugyanis a helyzetük azokéval, akik kiralysagot remélték, de nem
nyerték, s alattvalok maradtak; ok ugyanis szentséget, az
igazsagtalansagtol valo megszabadulast remélnek, s ebből valoban jut
nekik valami.

54l.

Senkl sem olyan boldog, jozan, erényes és szeretetre méltó, mint az
igazi keresztény.

542.

Csak a keresztény vallás teszi egyszerre szeretetreméltová és
boldoaaá az embert. A társadalmi rang nem tehet egyszerre

Hasonló cimű könyvek

Blaise Pascal további könyvei